Az akciós árak újraszabályozása: Még egy évig szabad a vásár
Olvasási idő: 6 perc
Mindannyian találkoztunk már azzal az eladói gyakorlattal, amikor egy üzlet néhány napra, jellemzően a leárazás előtti napokban, emeli meg egy-egy termék árát, hogy aztán nagyobb mértékűnek, látványosabbnak tűnjön az árcsökkentés, az „akciózás”. Ezt 2022 májusától már nem tehetik meg.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság időről időre vizsgálja az árfeltüntetést, hiszen a megvásárolni kívánt termékek, szolgáltatások ára, különösen az akciós ár, jelentős és meghatározó tényezője a fogyasztói ügyletkötési döntésnek. Külön szabályok vonatkoznak arra, hogy hogyan kell tájékoztatni a fogyasztókat a termékek, szolgáltatások áráról illetve a kedvezményes vagy akciós árakról. Ezen a téren 2022 májusától jelentős változások jönnek, különösen az akciós árak feltüntetésének szabályaiban.
Az árfeltüntetés és akciózás új szabályai
Az Európai Parlament és az Európai Tanács a 2019/2161. számú irányelvében egyértelműen kijelölte a változás irányát, az uniós tagállamoknak pedig kötelességük a nemzeti szabályozásukba átültetni. Magyarországon 2020 decemberében már a Magyar Közlönyben megjelent a 48/2020. (XII. 11.) ITM rendelet, amely az uniós irányelvnek megfelelően módosítja a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló rendeletet.
Melyek az akciózásra vonatkozó, jövőre hatályba lépő új szabályok?
a) Az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.
b) A korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap.
c) Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.
d) Az előbbiekben leírtak nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.
e) Ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban a b) pontban meghatározott időtartamhoz képest, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság adatai szerint 2019. évben 39 százaléknál, míg tavaly az üzletek 34 százalékánál akadtak gondok az árak feltüntetésével. Álláspontunk szerint éppen ezért lényeges, hogy a vállalkozások ismerjék és helyesen alkalmazzák a jelenlegi és a jövőre hatályba lépő szabályokat. Az új rendelkezések ugyan csak 2022. május 28. napjától kötelezőek, de nem árt már most is tisztában lenni az új szabályokkal.