Az akciós árak újraszabályozása: Még egy évig szabad a vásár

dr. Kiss Benedek Damarisz Dátum Legutoljára frissítve: 2021.02.09

Olvasási idő: 6 perc


Ez a tartalom 1380 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Mindannyian találkoztunk már azzal az eladói gyakorlattal, amikor egy üzlet néhány napra, jellemzően a leárazás előtti napokban, emeli meg egy-egy termék árát, hogy aztán nagyobb mértékűnek, látványosabbnak tűnjön az árcsökkentés, az „akciózás”. Ezt 2022 májusától már nem tehetik meg.

A Fogyasztóvédelmi Hatóság időről időre vizsgálja az árfeltüntetést, hiszen a megvásárolni kívánt termékek, szolgáltatások ára, különösen az akciós ár, jelentős és meghatározó tényezője a fogyasztói ügyletkötési döntésnek. Külön szabályok vonatkoznak arra, hogy hogyan kell tájékoztatni a fogyasztókat a termékek, szolgáltatások áráról illetve a kedvezményes vagy akciós árakról. Ezen a téren 2022 májusától jelentős változások jönnek, különösen az akciós árak feltüntetésének szabályaiban.

Az árfeltüntetés és akciózás új szabályai

Az Európai Parlament és az Európai Tanács a 2019/2161. számú irányelvében egyértelműen kijelölte a változás irányát, az uniós tagállamoknak pedig kötelességük a nemzeti szabályozásukba átültetni. Magyarországon 2020 decemberében már a Magyar Közlönyben megjelent a 48/2020. (XII. 11.) ITM rendelet, amely az uniós irányelvnek megfelelően módosítja a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló rendeletet.

Melyek az akciózásra vonatkozó, jövőre hatályba lépő új szabályok?

a) Az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.

b) A korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap.

c) Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.

d) Az előbbiekben leírtak nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.

e) Ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban a b) pontban meghatározott időtartamhoz képest, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.

A Fogyasztóvédelmi Hatóság adatai szerint 2019. évben 39 százaléknál, míg tavaly az üzletek 34 százalékánál akadtak gondok az árak feltüntetésével. Álláspontunk szerint éppen ezért lényeges, hogy a vállalkozások ismerjék és helyesen alkalmazzák a jelenlegi és a jövőre hatályba lépő szabályokat. Az új rendelkezések ugyan csak 2022. május 28. napjától kötelezőek, de nem árt már most is tisztában lenni az új szabályokkal.